ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Disel resp. bensinmotor?

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Disel resp. bensinmotor?

Hur är läget, med att ha en bensinmotor som inombordare i båten?
    Ni som har en , vad skall jag tänka på. Hur gör man med kylningen. Går det inte åt en massa soppa. Jag har fortfarande min Tur 80,i den finns en disel. Den tar ungefär 2 l timmen, men en bensinare kan väl knappast klara sig på samma?:mellow:

Ren tekniskt är dom ganska lika effektiva. Men diesel innehåller 30% mer energi pr volymenhet. Och dieselmotorn har ofta turbo med bra vrid mens bensin är baserad på stort volym, som er mindre effektivt än mindre volym och turbo...

Så det blir något dårligare än dom 30% som ligger i drivmedlet....

Cirka...

Kommentar

Diskussionen är intressant, särskilt när prisskillnaden mellan diesel och bensin är så liten. Det var annat förr, när man kunde handla ur någon bondes farmtank för nästan inget, eller när diesel för båtbruk fortfarande var skattefri.
      Skillnaden i brandrisk anser jag också vara marginell, förutsatt att installation och hantering sköts på vettigt sätt.
      Moderna smådieslar har ju en mycket behagligare gång än det hårda hamrandet från äldre kamrater och finns i mycket kompakt format. Dock kostar det ju därefter.
      Problemet är väl snarare att nu för tiden hitta en bensinmotor som kan ersätta en diesel på 15-30 hk. Vad jag vet finns helt enkelt ingen sådan motor att köpa.

Kommentar

Jag har ju en götamotor 3 cyl på ca 15-18 hk och den drar ca 2.5 l/tim så i en segelbåt blir det ingen större skilnad.

mvh Mats

Kommentar

• ANNONS ANNONS

När det gäller segelbåtar är väl ofta problemet inte att det går åt för mycket soppa... Har man stor tank är problemet snarare att man inte får tillräcklig omsättning på bränslet så det börjar växa ogräs där. För egen del spelar det inte nån roll om jag gör slut på en hel eller halv eller tre tankar på en säsong. Jag tankar varje år vare sig det behövs eller inte...

Jag vore själv orolig för bensinens lättantändlighet. Jag har sett en dunk med luft (med några droppar bensin tillsatt) sprängas 20m upp i luften, medan 600 L diesel i ett öppet kar knappt gått att få fyr på med öppen låga. Så länge motorn hänger på aktern känns det någonlunda tryggt, men om den är nere och inne i båten skulle jag inte sova lika lugnt.

Jag har aldrig kört med bensininombordare, men små och gamla utombordare gillar ju gärna att tjuvstoppa lite när som helst. Min erfarenhet av dieslar är att när man väl startat dem så stannar de inte om man inte ber dem snällt och väldigt tydligt.

Kommentar

Bensin tänder förstås lättare, men kräver ett visst blandningsförhållande för att bli explosiv.
            Att bensinmotorer är mera benägna för tjuvstopp kan inte förnekas, men en sådan som Albins klassiska 0-21/22 går ganska säkert.

Kommentar

Ursprungligen postat av expskipper Visa inlägg
              Att bensinmotorer är mera benägna för tjuvstopp kan inte förnekas, men en sådan som Albins klassiska 0-21/22 går ganska säkert.
              Vilket märkligt påstående.
              Jag skulle nog säga tvärt om - väger du in tjuvstopp orsakade av gegga i tanken (läs, igensatta filter) i dieslarnas driftsäkerhet tror jag detta är en faktor som spelar liten roll. Själv skulle jag - om min gamla diesel pajade - överväga en konverterad snurra typ Saildrive då den är betydligt lättare, stinker mindre och är ganska enkel att installera jämfört med en modern diesel.
              Saildrive.se

Kommentar

Ja, goja i bränslet är ett påtagligt problem, som jag lyckats hålla stången genom rengöring av hela systemet, tätt däcksbeslag och tillsats av gift.
                All respekt för väl fungerande utombordare.

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Och naturligtvis lösningar av typ Saildrive.

Kommentar

Intressant att höra olika synpunkter, men en fråga återstår. Säg att jag köper en bra beg. Merceders motor på skroten. Det är ju inte bara att stoppa in i båten. Jag behöver en kyllimpa. Därefter ngn utväxling. Misstänker att kostnaderna skenar i väg. Disel eller bensin går som ngn skrev på ett ut. En ny disel är ju inte billig, men hur är prisskillnaden mellan disel o en bensin motor.

Kommentar

Ursprungligen postat av expskipper Visa inlägg
                      Ja, goja i bränslet är ett påtagligt problem, som jag lyckats hålla stången genom rengöring av hela systemet, tätt däcksbeslag och tillsats av gift.
                      All respekt för väl fungerande utombordare.
                      Fast ibland hjälper det inte om man rengjort tanken aldrig så noga.

Köper man diesel, som jag gjorde i somras, på en sjötapp där det är lite omsättning och man få bottensatsen, då hjälper det inte att man rengjort tanken året innan.

Jag skall aldrig mer fylla min tank på ett okänt ställe utan att filtrera den - innan den kommer ner i däckspåfyllningen.

Men att sätta in en bensinmotor i stället för en diesel - de vette katten!?

Kommentar

Först Kaparen.
                        Du är ju medveten om vad som behövs, att komma över delarna kan vara svårare.
                        Antagligen menar du prisskillnaden på skroten. Där är den nog mindre än om du skulle köpa begagnat av ett branschföretag, men i senare fallet kanske du hittar en komplett motor.

Att som noggrann skeppare av toaens typ råka illa ut med bränslet känns förstås orättvist, och han drar ju sina slutsatser.

Motiv för bensinmotor som alternativ till diesel:
                        Tänk dig en snipa som inte gör mer än sex knop hur du än bär dig åt.
                        I stället för en hårt hamrande Volvo-Penta kan denna snipa lika bra drivas av en Albin O-21/22 med sin mjuka, nästan ljudlösa gång.
                        Farten blir densamma, ingen större skillnad vad beträffar bränsleekonomin, bensinmotorn är lättare och kan utan ansträngning startas med veven vid behov. Ett enda drag brukar räcka.

Kommentar

Ja, jag antar att du har rätt. Tänkte att bensinaren skulle starta bättre än diselmotorn. Jag behöver startgas för att den skall gå igång snabbt. Nga knop till hade också varit bra. Men vad jag hört av inläggen, så är det bättre att aluta fundera. :(

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

Senaste ämne

Kollaps

ANNONS
                          ANNONS

Working...
                          X