ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

avgaskrök

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• avgaskrök

Gjorde en liten besiktning av motorrummet på min gamla båt, tillverkad 1980, och såg datumet på ljuddämparen. Enligt etiketten från VP så är den från 1979! Båten har gått många år i Mälaren, sedan några år i Ängelholm och nu sedan -06 i Blekinge skärgård. Hur länge kan man tro att den ska hålla?? Jag kan inte se några defekter på utsidan och det hör till saken att den gamla MD5'an inte har gått särskilt mycket(om det nu är en fördel). Någon som har någon idé? Ska jag byta i ren panik eller finns det något sätt att avgöra skicket?:confused: Sorry, skrev avgaskrök i rubriken, det blev lite fel men gick inte att ändra.
    Last edited by quattro; 2013-12-26, 00:38.

Ursprungligen postat av quattro Visa inlägg
    Gjorde en liten besiktning av motorrummet på min gamla båt, tillverkad 1980, och såg datumet på ljuddämparen. Enligt etiketten från VP så är den från 1979! Båten har gått många år i Mälaren, sedan några år i Ängelholm och nu sedan -06 i Blekinge skärgård. Hur länge kan man tro att den ska hålla?? Jag kan inte se några defekter på utsidan och det hör till saken att den gamla MD5'an inte har gått särskilt mycket(om det nu är en fördel). Någon som har någon idé? Ska jag byta i ren panik eller finns det något sätt att avgöra skicket?:confused: Sorry, skrev avgaskrök i rubriken, det blev lite fel men gick inte att ändra.
    Ljuddämpare, eller vattensamlare som det egentligen heter, brukar hålla väldigt länge. Är det VP:s vattensamlare, som har rostfria gavlar och gummi på mitten, kan man lossa på slangklämmorna och öppna den, ibland har en plåt invändigt lossat och den bör lagas. Slangklämmorna byter man förstås. Är det en helsvetsad rostfri burk är det bara att köra på tills man upptäcker att den inte är så bra längre.

Kommentar

När den lägger av, vad är då symptomen?

Kommentar

Min ljuddämpare har varit med sen båten byggdes -79. Den läkte lite vatten för några år sedan, lämnade in den till en firma i hamnen som arbetade med rostfritt, se svetsade igen fräthålen i den och den fungerar i dag utmärkt igen (dämparen är gjord av syrafast plåt). Varför byta något som fungerar som det skall?

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Tack för svaren, då känner jag mej betydligt lugnare.

Kommentar

Är ljuddämpare detsamma som vattenlås?

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

Senaste ämne

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

ANNONS
            ANNONS

Working...
            X