ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Zinkanoder på Allegroköl?? (Skall man ha det eller ej?)

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Zinkanoder på Allegroköl?? (Skall man ha det eller ej?)

Ja, som rubriken lyder, skall man montera zinkanoder på järnkölen?
    Om, hur mång, vilken placering och vikt på dem osv?

Sitter inga där nu, därav frågan. Funderar om man bara skall måla den eller om man skall göra mer med den?

Edit, Det är en Allegro 27 det handlar om.

Jag har det på min båt. Jag har gängat fast två st runda (80 mm dia) anoder på samma sida om kölen på bulben med M8 bultar. Dom sitter direkt mot omålad punkt på kölen. Jag målar inte över dom. Dom klarar två säsonger sen är det dags att byta. Efter jag började med det har drevanoden inte behövt bytas på 5 år. Bra eller dåligt? Jag tycker det är bra. Kölen rostar inte alls längre.

Kommentar

Tackar för svar! Då är det det som gäller. Får bli en tur till skeppshandeln nästa vecka. Det var ju dessutom mindre än jag trodde först.

Kommentar

Sisådär blev en tur till en känd lågprisbutik för fordonstillbehör, deras 90mm, någon typ av skumma skivformade roderanoder (för de stackare som inte har glasfiber roder :D ) verkade det som (de små jag tittade på först i katalogen var väldigt tunna när jag såg dem i verkligheten, den tjockare verkade bättre och dessutom av någon anledning billigare än de vanliga klotsarna), verkade stämma bäst mot det du beskrev så 2 st av dessa hamnade i korgen.
        Hittade dock inga skruvar jag var nöjd med där så får bli en tur till järnhandeln här i staden sedan, passade på att handla en stor borrmaskin på deras rea förut, perfekt läge att invida den med detta! Behöver bara hitta mina gjutgodsgängtappar nu... Sedan blir det klart för test! Spännande! Tänkte montera dem på mitten av kölens tjockaste punkt om jag tolkat er rätt.

Påminner mig om att roderanoden behäver kollas också, om detta fungerar som tänkt är ju dessa dessutom billigare och mycket enklare att byta än den.Kalas!

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Jag hade inga zinkanoder på min allegro 27s köl. men jag kanske borde ha haft det. Däremot satt det två zinkanoder i plastskrovet på undervattenskroppen (?).
          Kölen rostar ju som bekant uppe på land. Jag hade ej råd med epoxitjära så jag tog Biltemas underredsmassa på kölen. Resultat: Jättebra. Kölen slutade att rosta.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

Senaste ämne

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

ANNONS
          ANNONS

Working...
          X