ANNONS ANNONS

Allmänt meddelande

Kollaps
No announcement yet.

Info om Aluminiumförstärknings kitet till Albin Vega? (men till Allegro-27)

Kollaps
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

• Info om Aluminiumförstärknings kitet till Albin Vega? (men till Allegro-27)

Jag läste för någon dag sedan om att någon skall ha tillverkat ett förstärkningskit av aluminium till skottet inne som sitter under mastfoten, jag har dock inte kunnat googla mig fram till någonting mer över huvud taget om saken.

Vad jag skulle vilja veta är, dels hur kitet ser ut och vad det innehåller, dels tjocklek på material och annat.

(I mitt fall är det till En A-27 men den liknar ju vegan litetgrand innuti)

Blev väldigt sugen på att göra något liknande till min båt.

Finns det motsvarande kit i samma prisklass för Allegro-27?

I mitt fall måste det, som sagt i andra trådar här, tåla mycket stora påfrestningar från mastfoten just där, så jag gillar det jag läste då jag tyckte att det verkade vara en relativt enkel vettig lösning som jag dessutom gillar utseendet på med aluminium i vissa delar, jag vill gärna ha litet robust sportkänsla i min skuta som kontrast till den gamla träinredningen (antagligen därför man är plastbög... :D ) som ändå behöver renoveras och förstärkas i vilket fall.
    Last edited by Mizzarrogh; 2014-11-02, 16:16.

Tag kontakt med Vega Marin AB där kan du få mått och priser. Sedan kan du mäta på din båt och kolla om den får plats.

Kommentar

Super!
      Detdär såg ut exakt som det jag sökte! Skall hiva iväg ett mail och höra om det finns för Allegro också.
      (Borde väl mest vara överstyckets rundning som blir annorlunda samt att bredden blir litet mer tror jag annars är det nog i stort sett lika.).

Kommentar

Mycket snabbt svar därifrån att det verkar vara möjligt att tillverka en modifierad variant som passar Allegron om jag skickar ned en pappmall.
        Skall onekligen bli spännande att följa upp detta! Nu skall jag ner och mäta upp träplattan och breddmåttet för det förhoppningsvis optimala Allegrostaget!

Kommentar

• ANNONS ANNONS

Jovisst kan man förstärka mastskottet/mastbalken men om man trots det får lite slaka vant och stag så betyder det att mastskottet trycks ned i båten. Jag hade en Vega från 1967 där förstärkning var gjord, dock ej aluminium men av teak. Mastbalken och mastskottet var stabilt och höll bra men sen kommer faktumet att hela mastskottet fjädrar nedåt i skrovet.

Då jag inför kappsegling Vinön runt, i min Allegro 27 ansatte masten hårt så tryckte jag ut skottet i skrovsidorna. Det syntes på friborden. Så försiktighet bör iakttas då man tror sig få ett starkt skott/mastbalk, som sagt, man trycker bara ned mastskott och mastbalk i skrovet så jag tror att din Allegro o Vega klarar sig bra utan förstärkning.

Kommentar

Senaste inlägg

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

Senaste ämne

Kollaps

There are no results that meet this criteria.

ANNONS
          ANNONS

Working...
          X